Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W tym roku szkolnym zostałam dyrektorem szkoły i chciałabym zapytać o obowiązkowe informacje, jakie powinny znaleźć się w BIP. Przeglądałam BIP-y kilku szkół, część informacji się powtarza, część jest różna, np. nadzór pedagogiczny, niektóre szkoły mają tylko plany nadzoru, niektóre tylko sprawozdania, niektóre nie mają w ogóle. Czy są konkretnie wytyczne dotyczące BIP szkoły, jaka jest podstawa prawna?
Konieczności posiadania przez szkoły Biuletynu Informacji Publicznej nakłada ustawa o dostępie do informacji publicznej wraz z rozporządzeniem MSWiA w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej. Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie w niej określonych. Udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o: a) statusie prawnym lub formie prawnej, b) organizacji, c) przedmiocie działalności i kompetencjach, d) organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach, e) strukturze własnościowej tych podmiotów, f) majątku, którym dysponują; g) zasadach funkcjonowania tych podmiotów; a) trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych, b) trybie działania państwowych osób prawnych i osób prawnych samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych i ich działalności w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej, c) sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych, d) sposobach przyjmowania i załatwiania spraw, e) stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, f) prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych, g) naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska, w zakresie określonym w przepisach odrębnych, h) danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności: – treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć.Informacją publiczną jest zatem każda informacja o sprawach publicznych wymienionych w art. 6. Sformułowania te są ogólne, dotyczą bowiem wielu różnorodnych podmiotów, w tym jednostek takich, jak szkoły i przedszkola. Stąd różna ich interpretacja.Wg mojej opinii wśród informacji, o których mowa w pytaniu powinny znaleźć się przede wszystkim:statut (ze wszystkimi wymaganymi treściami), nabór na stanowiska (vacaty), regulaminy , a także dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (ze zm.), w szczególności art. 1, 4, 6.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przy szkole podstawowej funkcjonuje zespół wychowania przedszkolnego (jako odrębna placówka oświatowa uwzględniona w RSPO). Realizowane jest w nim wychowanie przedszkolne (poniżej klasy 0) dla dzieci 3-5-letnich w wymiarze 20 godz. tygodniowo. Ma on przydzieloną jedną salę dydaktyczną, korytarz i toalety są wspólne dla zespołu i szkoły. W zespole tym nie ma zatrudnionego nauczyciela, zajęcia realizuje nauczyciel zatrudniony w szkole. Jest to bardzo problematyczne. Uniemożliwia prawidłową sprawozdawczość np. do GUS, SIO.
Jakie działania należy podjąć na poziomie szkoły i organu prowadzącego, w celu likwidacji zespołu wychowania przedszkolnego (jako odrębnej jednostki), a następnie włączenia go w struktury szkoły jako oddziału przedszkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do ubiegłego roku przechodziliśmy lekarskie badania okresowe korzystając z usług lekarza medycyny pracy. Lekarz zlecał nam wykonanie morfologii, badania laryngologicznego itd. Prosił o komplet wyników, na ich podstawie (i na podstawie wywiadu lekarskiego) udzielał zdolności do pracy. W tym roku korzystaliśmy z kompleksowej usługi medycyny pracy w przychodni, bo podobno takie badanie ma się odbywać w jednym miejscu. Czy mogę prosić o podstawy prawne takiego wykonywania badań?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła powinna zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych z pielęgniarką? Nadmienię, iż pielęgniarka nie będzie pracownikiem szkoły, tylko będzie sprawować opiekę zdrowotną nad uczniami szkoły w ramach kontraktu z NFZ (zgodnie z Ustawą z dnia 12 września 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak zmienić sposób użytkowania magazynu w funkcjonującym przedszkolu niepublicznym na salę przedszkolną- terapeutyczną?
Jakie są wymagania formalne?
Kto dokonuje zmiany użytkowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka procedura obowiązuje rodzica przy ubieganiu się o indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne dla chorego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe