Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co zrobić jeśli podczas głosowania za przyjęciem Uchwały było po tyle samo głosów za, przeciw i wstrzymujących się. Obecnych na 7 osób było 6osób (gdyż jedna os. jest na L4) w tym był również głos przewodniczącego. Uchwała zostaje przyjęta czy odrzucona?
Przepis art.73 ust.1 ustawy Prawo oświatowe stanowi, iż uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Powołany przepis ustanawia zasadę zwykłej większości głosów dla rozstrzygnięć podejmowanych w formie uchwał rady pedagogicznej. Oznacza to, że liczba głosów „za” powinna być większa niż głosów oddanych „przeciw”, głosy wstrzymujące są pomijane. Niezbędne kworum stanowi zawsze połowę członków rady, wobec czego w obecności mniejszej liczby osób rada nie jest władna podejmować żadnych rozstrzygnięć, nawet w zakresie jej kompetencji opiniodawczych. Zasady opisanej w ust.1 komentowanego artykułu ani w statucie, ani regulaminie rady zmienić nie wolno. Można natomiast regulować zasady głosowania i podejmowania rozstrzygnięć bardziej szczegółowo, np. poprzez zastrzeżenie, że w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego rady.
W przedstawionej w pytaniu sytuacji uchwała nie została podjęta ( tyle samo głosów „za” i „przeciw”). Co zrobić? Można rozważyć wprowadzenie zasady głosowania, że w razie w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego rady. Można także ponownie omówić projekt przedmiotowej uchwały i udzielić odpowiedzi na wszystkie związane z nim pytania i wątpliwości, i ponownie wnieść pod głosowanie rady.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy egzamin klasyfikacyjny z edukacji wczesnoszkolnej (klasa III) z uwagi na nauczanie domowe powinien obejmować wszystkie edukacje przewidziane w części realizowanej podstawy programowej (w tym przyrodniczą, społeczną, plastyczną, informatyczną, wychowanie fizyczne, i inne)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń gimnazjum nie otrzymał promocji kończącej gimnazjum. W kwietniu ukończył 18 lat. Teraz zgłosił się do dyrektora z pytaniem czy może kontynuować naukę w gimnazjum, znów w klasie III? Czy może?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z groźbą strajku mam kilka pytań.
Czy dyrektor ma prawo nie wpuścić uczniów do szkoły?
Czy w szkole od 8.00 do 16.00 przebywa tylko komitet strajkowy czy wszyscy strajkujący?
Czy nauczyciel strajkujący od 8 kwietnia ma prawo przerwać strajk w dowolnym terminie (np. po dwóch dniach)?
Czy nauczyciele niepełnozatrudnieni, którzy przystąpili do strajku strajkują tyle godzin ile w danym dniu mają w szkole?
Czy w dniach 18,19 kwietnia (czwartek, piątek- są to dni wolne dla ucznia) nauczyciele też powinni strajkować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pensum dydaktyczne wynosi 6 godzin. Mam do tego 3 godziny nadliczbowe. Przydzieliłam sobie jeszcze godziny nauczania indywidualnego (4 godziny), ponieważ dziecko na te godziny przyjeżdża do szkoły jednego dnia od rana a klasy mam pojedyncze. Sekretarz gminy zarzuciła mi przydział godzin nauczania indywidualnego tłumacząc, że są to nadgodziny i nie mogę mieć więcej jak 3 godziny. Czy godziny dodatkowe dyrektora różnią się od godzin nauczyciela? Przecież nauczyciel może mieć więcej nadgodzin niż połowa etatu po wyrażeniu na to zgody, chyba, że się mylę. Proszę o pomoc w tej kwestii.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę punkt przedszkolny dla dzieci z autyzmem. Pod opieka mam czwórkę dzieci o szerokim spectrum zaburzeń komunikacyjnych. Czy muszą one koniecznie uczyć się języka nowożytnego. Czy istnieje przepis zwalniający ich z tej nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe