Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zamieszczony przez Państwa wzór programu profilaktyki : Poznaję -wybieram w jakikolwiek sposób wpisuje się w nowe rozporządzenie MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z 18.08. 2015 ?
Zamieszony na portalu materiał Szkolny Program Profilaktyki z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U. z 2015r. poz.1249) nie zawiera wzoru programu profilaktyki. Rozporządzenie nie wskazuje na potrzebę dokonywania jakichkolwiek zmian w strukturze formalnej programu ( w dalszym ciągu jest to autonomiczna decyzja szkoły).
Przedstawiony materiał wskazuje natomiast na przykładową zawartość programu, z uwzględnieniem zmian - jakie wprowadziło rozporządzenie oraz omawia zakres wprowadzonych zmian. Szkoła ma obowiązek dostosować swój program profilaktyki na rok szkolny 2015/2016 do zakresu i form działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii określonej w rozporządzeniu (do dnia 1 marca 2016r.). W praktyce oznaczać to będzie w pierwszej kolejności szerokie rozpoznanie występujących zagrożeń i istniejących zasobów w środowisku szkolnym i lokalnym (diagnoza). Dopiero na podstawie jej wyników oraz po wskazaniu czynników ryzyka i czynników chroniących możliwe będzie porównanie dotychczasowych założeń programu w zakresie przeciwdziałania narkomanii z potrzebami, które wskazała szeroko przeprowadzona diagnoza we współpracy z podmiotami (wymienionymi w rozporządzeniu). Od tego zależeć będą zarówno zakres i formy działań profilaktycznych w celu przeciwdziałania narkomanii, jakie szkoła, uwzględniając własne potrzeby, zasoby i środki, wprowadzi do programu profilaktyki ( dokonując zmian programu w trybie przewidzianym w art. 54 ust.2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn.: Dz.U. z 2015r. Nr 256, poz.2572 z późn.zm.).
Z uwagi na powyższe uwarunkowania nie jest możliwe ( a i z pewnością również niepotrzebne konstruowanie nowych programów i określanie ich wzorów), większą wartość ma zwrócenie uwagi na przykładowe rozwiązania w dotychczasowym programie, np. poprzez wskazanie działań na nowo wprowadzonych poziomach profilaktyki: profilaktyki uniwersalnej, profilaktyki selektywnej i profilaktyki wskazującej (dotychczas na poziome profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej, trzeciorzędowej) i możliwość wykorzystywania na tych poziomach różnych strategii ( od strategii informacyjnych po strategie zmian środków). Szkoła, co warto raz jeszcze podkreślić, projektuje kompleksowe działania profilaktyczne, planuje i projektuje profilaktykę w odpowiedzi na potrzeby swojego środowiska.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wyliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela (wymiar obowiązkowy 25 + 4,5 ponadwymiarowe) jeżeli w tygodniu występuje dzień ustawowo wolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany z 12-letnim okresem zatrudnienia (zatrudniony przez mianowanie) obecnie przebywa na zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie prawdopodobnie będzie trwało 182 dni, następnie będzie on korzystał z zasiłku rehabilitacyjnego przez rok. Czy po wykorzystaniu zwolnienia i zasiłku rehabilitacyjnego, nauczyciel będzie miał nadal prawo do skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia (przerwa w pracy będzie wynosiła 1,5 roku)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zapytanie - podstawa prawna orzeczenia o kształceniu specjalnym.
Mam sprzeczne informacje nt. podstawy prawnej orzeczeń o kształceniu specjalnym:
zamiast Dz.U. z 2017 r. poz.59 i 949,
czy powinien być:
Dz. U. z 2020 r. poz. 910.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje jak oceniać ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim w szkole podstawowej i gimnazjum? Jak ustalić kryteria wymagań?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może NIE ZATWIERDZIĆ arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2020/2021? Jeżeli arkusz nie zostanie zatwierdzony- co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor? Proszę o wyjaśnienie sytuacji z podaniem podstaw prawnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe